#tengeri szállítás




Csak médiaattrakció vagy egy újabb háború előszele a Vörös-tengerre küldött iráni romboló?
 

Csak médiaattrakció vagy egy újabb háború előszele a Vörös-tengerre küldött iráni romboló?

Tovább támadják a kereskedőhajókat a jemeni húszi lázadók, és miután az USA a legénységgel együtt három csónakjukat megsemmisítette, Irán átküldött egy hadihajót a Báb el-Mandeb szoroson. A feszültség miatt a Vörös-tenger helyett inkább Afrikát megkerülve közlekedik már a konténerszállító hajók fele. Nőnek az árak, nőnek a kockázatok, és ha a konfliktus elhúzódik, azt akár Európa dízelellátása is megszenvedheti.






Megszabadíthat az orosz gáztól az LNG, de olyan árat fizethetünk érte, amibe beleroppanunk
 

Megszabadíthat az orosz gáztól az LNG, de olyan árat fizethetünk érte, amibe beleroppanunk

Az LNG, azaz a cseppfolyósított gáz szállítása különösen környezetromboló, akkor is, ha a tankerek bunkerolajjal mennek, és akkor is, ha maga a rakomány egy része hajtja azokat. Számos terv van a hajóüzemanyagok zöldítésére, de ez csak évek múlva indulhat meg érdemben, és ha nem áldozunk rá eleget – nagyon-nagyon sokat –, akkor a tengeri szállítás sohasem áll át kibocsátásmentes üzemanyagokra, a globális klímacélok elérésének esélyét pedig alaposan rontja.


Csoda, de nem csodaszer, hogy újraindult a Fekete-tengeren az ukrán gabonaexport
 

Csoda, de nem csodaszer, hogy újraindult a Fekete-tengeren az ukrán gabonaexport

A világ élelmezése nagyban függ Ukrajnától, a legsebezhetőbb országok közül többen tőlük vásárolják a szemesterményt, de az ukrán búza nagyon fontos része az ENSZ-segélyszállítmányoknak is. A háború miatt a silókban ragadt gabona kilapátolása egyelőre nagyon lassan megy, de valahova el kéne rakni a frissen betakarított terményt is, ami az invázió miatt messze nem lesz annyi, mint lehetne. És úgy tűnik, Oroszország is meggondolta magát.